onsdag 16 mars 2011

The Thai Red Cross


Hej alla! För några dagar sedan var jag på den thailändska universitet för sjuksköterskor. Jätte spännande och faktiskt bara kvinnliga studenter. Jag fick se deras kursplaner och dom läser ganska mycket anatomi och medicin men inget vårdvetenskap...och föreläsningarna var mestadels på engelska.

Nu har man anlänt till Sukhumvit igen efter att ha bott vid Chinatown på "Riverview Guesthouse". Vi spenderade kvällen på takrestaurangen där man kunde se Chaopraya floden som flyter igenom Bangkok. Helt magnifikt utsikt där!

Skrivandet går ganska ok. Just nu håller jag på med att sammanställa mina intervjuer och skriva ner dom ordagrant till handledaren. Tänkte först skrivit ner det på svenska för att översätta sen, men insåg sen att smartast är ju att skriva direkt på engelska, även om det tar lite längre tid...


Vädret här är mulet och det verkar som att det ska bli regn, men luften är friskare och det fläktar himla gott. Jag bor nu med min syster som också skriver sin MFS (C)-uppsats här i Bangkok. Det är kul att kunna "bolla" med varandra och samtidigt gå ut och äta och sånt tillsammans. Sedan träffar man andra resenärer på hotellet. Vi träffar svenskar hela tiden :-)

Min thailändska har förbättrats de senaste dagarna och nu
frågar inte alla hela tiden vart man kommer ifrån, som dom gjorde i början. Många tror att jag är av annan nationalitet och särskilt när jag "bryter" på thailändskan, men nu så... klassas man nog snart som "riktig" thai :-)

Så nu ska jag fortsätta med min transkribering av intervjuer och sen ska vi på middag och på den efterlängtade fotmassagen! (
Utsikt från Riverview Guesthouse, vid Chaopraya floden)

Ha det så bra allihopa!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar